Evaluering
For at sikre, at indsatser og projekter med fokus på bæredygtig forandring skaber værdi for målgruppe og fører til varige forbedringer, er evaluering afgørende. Gennem systematisk evaluering bliver vi klogere på, hvad der virker – og hvad der ikke gør – så I kan målrette indsatserne endnu bedre.
Evaluering er ofte et krav fra fx fonde eller offentlige myndigheder, men den har også en vigtig intern funktion: at skabe læring og styrke effekt. Hos Norion har vi solid erfaring med at gennemføre evalueringer – både af store, internationale projekter med mange interessenter og målgrupper, og af mindre, lokale indsatser i civilsamfundet.
Vi udfører evalueringer for offentlige aktører og institutioner og civilsamfundsorganisationer. Formålet kan være at dokumentere resultater, kvalificere en igangværende indsats eller tilpasse et projekt, inden det videreføres. Det kan fx dreje sig om kommunale indsatser, nordiske samarbejdsprojekter eller ngo’ers projekter, der skal dokumentere effekt over for fonde og myndigheder.
Vi anvender både kvantitative og kvalitative metoder og tilpasser altid evalueringen til jeres behov. Resultaterne formidles i form af konkrete indsigter og handlingsorienterede anbefalinger, der kan omsættes i praksis.

Kontakt Seniorkonsulent
Sofie Malm Henriksen
Tlf: +45 71 79 29 25
Mail: smh@norion.dk
.
Vores ydelser inden for evalueringer
Vi tilbyder alle dele i en evalueringsproces – fra udvikling af evalueringsdesign og opstilling af mål og forandringsteori, til selve dataindsamlingen og analyse. Vi sikrer, at der er en tydelig logik mellem indsats og mål, og at målene er både relevante og målbare.
Målevaluering
Giver jer indblik i hhv. styrker og barrierer og/eller effekter, resultater og målopfyldelse, alt efter behov.
Effektmåling
Med fokus på den isolerede effekt over tid, baselineundersøgelser og kontrolgrupper.
Procesevaluering
I får indsigt i og læring om, hvordan elementer i jeres indsats og proces hhv. muliggør eller skaber barrierer for målopfyldelse. Dette giver jer mulighed for at tilpasse indsatsen løbende.
Brugerevaluering
Fokus på målgruppens erfaring med en given indsats.
Udvikling af evalueringsdesigns og opstilling af mål og forandringsteori
Dette skal sikrer, at jeres målsætninger er realistiske, målbare og meningsfulde.
Udforsk relevante cases…

Udvikling af strategiske elementer til bæredygtighedskommunikation for turismevirksomheder
Individuel sparring og støtte til at udvikle bæredygtige forretningsmuligheder hos turismevirksomheder

Undersøgelse: Drivkræfter og barrierer for Rent a Bikes cirkulære forretningsmodel
Hvordan en færøsk cykeludlejningsvirksomhed kan styrke en mere bæredygtig rejsekultur

Buus A/S – Et SMV:Grøn-forløb med konkrete resultater
Konkrete redskaber, digitale løsninger og en klar retning mod lavere CO₂udledning, mere cirkularitet og målrettet rapportering.