SKI leverandør

Norion er leverandør til Staten og Kommunernes Indkøbsservice (SKI) inden for delaftalen ”Grønne ydelser” (17.11. Management Support). Det betyder, at den offentlige sektor kan købe grønne ydelser fra Norion uden den længere, og til tider komplicerede, udbudsproces.
Sammen med ni andre rådgivningsvirksomheder, står vi til rådighed for stat, regioner og kommuner, forsyningssektor m.v., der ønsker at gøre deres organisation, deres indkøb eller deres adfærd grønnere. Det kan for eksempel være via ydelser som CO2-regnskaber, hjælp til overgangen til cirkulær økonomi, ESG-rapportering og grøn adfærdsdesign.
Grønne spidskompetencer
Hos Norion har vi i over 30 år specialiseret os i rådgivning i grøn omstilling til offentlige institutioner og offentligt ejede virksomheder.
Med aftalen er der mulighed for med kort varsel at drage nytte af vores store erfaring inden for fx
- Omstilling til cirkulær økonomi
- Strategiudvikling
- Grønne og bæredygtige indkøb
- EU-finansiering af nye projekter
- Genbrug og genanvendelse
- Borgerundersøgelser
- Klimaregnskaber
- Naturbaserede løsninger
- Biodiversitet
- Miljøregulering
- Adfærdsregulering
- Affaldsregulering
Og meget mere.
Læs mere om SKI-aftalen her: Grønne ydelser
Kort om Staten og kommunernes indkøbsservice (SKI)
SKI er den offentlige sektors indkøbsservice, der laver indkøbsaftaler på ydelser og tjenester med sigte på at sikre høj kvalitet og ordentlige købsvilkår samt at afløfte udbudspligten. SKI arbejder ud fra rationalet om at løfte i flok og samle indkøbskræfterne for at påvirke markedet og hæve den grønne barre.
Udvalgt ydelse: Lagerløsninger til genbrug af møbler
Ved at etablere et dedikeret lager til kommuners egne møbler og interiørprodukter kan kommunerne løse disse udfordringer og opnå betydelige miljømæssige, økonomiske, organisatoriske og sociale fordele. Vi har hjulpet flere kommuner med bl.a. forarbejde, implementering og monitorering af lagerløsninger, der skal sikre, at flere møbler bliver genbrugt internt i kommuner.
Vi har allerede hjulpet flere kommuner. Skal vi også hjælpe jer?
Kontakt Seniorkonsulent: Dina Bekkevold Lingås på mail: dbl@norion.dk eller tlf.: +4552240540
Hvordan gør vi?
At gå fra tanke til handling kan føles uoverskueligt, da der er flere ting, der skal overvejes som bl.a. praktiske, organisatoriske og finansielle elementer. Vi hjælper jer gennem hele processen.
Se her, hvordan processen kan se ud:
1
Kortlægning af potentialet for øget genbrug i kommunen
Det første skridt mod at etablere et lager til genbrug af møbler, er at få et overblik over kommunens nuværende indkøb og afskaffelse af møbler, samt hvor mange af disse møbler, der kunne være blevet genbrugt.
2
Omfang af lagerets funktioner
Når man skal etablere et lager, skal man tage stilling til, hvad lageret skal kunne. Vi analyserer de forventede produkter og deres stand og udvikler anbefalinger til, hvilke funktioner lageret skal have.
3
Udvikling af business case
Et vigtigt trin i processen er at definere en business case, for at forberede den politiske beslutning om, hvorvidt løsningen vil give mening at etablere. Vi udvikler denne på baggrund af bl.a. en stakeholderanalyser, undersøgelse af finansieringsmuligheder, systemer og platforme samt muligheden for at engagere en socioøkonomisk virksomhed.
4
Udbud
Når potentialet for en løsning for genbrug af møbler i kommunen er kortlagt, og omfang og indhold er defineret, vil kommunen skulle tage stilling til, hvad der kan løses af kommunen selv, og hvad der eventuelt skal overlades til markedet.
5
Driftsmodel
Det er afgørende at udvikle en driftsmodel, der giver tilstrækkeligt klare rammer til, at genbrugsløsningen kan komme godt fra start.
6
Plan for intern kommunikation, adfærdsændring og forankring
En hver ændring, både hos kommuneadministrationen og hos kommunens institutioner kræver et fokus på at understøtte og forankre nye måder at arbejde på.
7
Monitorering
Et lager kan føre til sociale, miljømæssige og økonomiske gevinster, og da mange kommuner har disse elementer som mål, er det vigtigt, at effekterne af øget genbrug af møbler gennem et lager dokumenteres og kommunikeres.