
Akademikere i front for den grønne omstilling
Hvordan får man akademikere med forskellig baggrund og erfaring hurtigt op i fart med grønne kompetencer, som virksomheder faktisk efterspørger? Det spørgsmål stillede Københavns Kommune – og svaret blev et intensivt opkvalificeringsforløb udviklet og gennemført af Norion.
Fra teori til praksis på seks uger
Projektet, som har kørt i perioden 2022–2025, har haft en klar mission: At ruste ledige akademikere med brugbar viden og konkrete færdigheder inden for bæredygtighed og grøn omstilling. Forløbet var bygget op om to ugers målrettet undervisning og tre-fire ugers virksomhedspraktik – med tæt vejledning og sparring hele vejen.
Undervisningen dækkede emner som ESG, klimaberegning, LCA, adfærd, kommunikation, biodiversitet og cirkulær økonomi. Norions undervisere – eksperter med solid praksiserfaring og didaktisk overskud – gav kursisterne et opdateret indblik i feltet og koblede det direkte til virkelige udfordringer.
Kort om projektet
Kunde: Københavns Kommune
Projektleder: Rikke Fischer-Bogason
Periode: 2022-2025
Lokation: København
Formål: At ruste ledige akademikere med brugbar viden og konkrete færdigheder inden for bæredygtighed og grøn omstilling.
“Vi underviser ikke i bæredygtighed for bæredygtighedens skyld – men for at deltagerne skal kunne bruge det i en virksomhedskontekst. Det handler om at gøre deres kompetencer relevante og efterspurgte”
Praksisnært og pædagogisk
En af de bærende ideer bag forløbet har været at undervise praksisnært – ikke kun i form af cases og øvelser, men også ved at tage udgangspunkt i deltagernes egne fagligheder og erfaringer.
Da mange deltagere kom med forskellige baggrunde – fra humaniora og samfundsvidenskab til naturvidenskab og teknik – var det afgørende, at undervisningen blev fleksibel og vedkommende. Forløbet benyttede derfor en lang række didaktiske greb: Reverse classroom, sidemandssnak, refleksionsøvelser og gruppearbejde med tværfaglighed som et aktiv.
Hver underviser bragte både faglig dybde og hands-on erfaring fra virksomhedsrådgivning direkte ind i lokalet. Det gav deltagerne et konkret billede af, hvordan kompetencerne kunne bruges i praksis.
Virksomhedscases med skarp kant
Efter undervisningsmodulerne blev deltagerne opdelt i grupper og matchet med praktikvirksomheder, hvor de skulle arbejde med konkrete grønne cases. Norion var med hele vejen – både i beskrivelsen af cases, i sparringen med grupperne og i kontakten med virksomhederne. Opgaverne spændte fra ESG-screeninger til kommunikation om grønne tiltag og udvikling af cirkulære koncepter.
Hver gruppe fik direkte vejledning, hvor Norions rådgivere både hjalp med faglig retning og gruppedynamik. Den tætte støtte var med til at gøre forløbet både effektivt og trygt for deltagerne – og værdifuldt for virksomhederne.
En opkvalificering med effekt
Norions stærke faglighed og pædagogiske tilgang har gjort en markant forskel i projektet. Forløbene er blevet positivt evalueret – både af deltagerne og af virksomhederne – og har rustet en lang række akademikere til at tage aktivt del i den grønne omstilling.
Projektet viser, hvordan man med målrettet design og tværfaglig undervisning kan skabe hurtig og brugbar opkvalificering – og samtidig bygge bro mellem jobmarkedets behov og de kompetencer, mange akademikere allerede besidder.